Ostatni, IV etap wdrażania PPK rozpocznie się 1 stycznia 2021. Obejmie, bez względu na stan zatrudnienia wszystkie pozostałe firmy plus jednostki sektora finansów publicznych. Reżim ustawy to jedno a terminy zawarcia poszczególnych umów to drugie.
Dla jednostek sektora finansów publicznych to kolejno:
Natomiast dla pozostałych pomiotów terminy zawarcia umów są następujące:
Dla firm cały proces informacyjno-wdrożeniowy został już w dużej mierze przećwiczony w poprzednich etapach. Pierwsze wpłaty dotyczące etapu 2 i 3 czyli firm zatrudniających w przedziale 20-249 osób pojawią się do 15 grudnia. I to koniec grudnia i początek stycznia będzie czasem podsumowań. Dziś przygotowując się do 4 etapu musimy skupić się nie tyle na mikro firmach, które dostaną wsparcie od swoich biur rachunkowych ile na sektorze finansów publicznych bo to dla nich nowość i mają wiele uzasadnionych pytań.
Największym wyzwaniem dla wspierających wdrożenia PPK, takich jak m. in. agenci i brokerze będą jednostki samorządu terytorialnego. Obecnie (stan na 01.01.2020) Polska dzieli się na 16 województw, 314 powiatów i 2 477 gmin (302 miejskich w tym 66 miast na prawach powiatu, 642 miejsko-wiejskich oraz 1 533 wiejskich). Wszędzie tam są: szkoły, przedszkola, biblioteki, ośrodki sportu i rekreacji, ośrodki kultury, urzędy miejskie, gminne, starostwa, muzea. Do tego należy dodać jednostki centralne takie jak: Ministerstwa; Główne: Inspektoraty, Biura, Urzędy; Agencje Rządowe; Uczelnie. Wiadomo, że są to również klienci pośredników ubezpieczeniowych a zatem to do nich są kierowane pytania dotyczące wdrożeń PPK. Dla tego rodzaju podmiotów pierwszym problemem są kwestie związane z procedurą zamówień publicznych? Jak wdrożyć PPK na czas i z poszanowaniem zapisów wszystkich ustaw. Doświadczonych w PPK ekspertów jest jednak niewielu.
W niniejszym opracowaniu w dostępny sposób podejmę się komentarza najczęstszych pytań tych jednostek. Odpowiedzi oparte są na publikacjach PFR Portal PPK uzgodnionych z Ministerstwem Finansów i Urzędem Zamówień Publicznych.