Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje:

Przedsiębiorcy mogą przystępować do przetargów w ramach konsorcjum. Jeżeli jednak mają możliwość samodzielnej realizacji zamówienia, wówczas współpraca z innymi podmiotami może powodować ograniczanie konkurencji. Sąd Apelacyjny potwierdził argumentację UOKiK.

Wyrok Sądu dotyczy decyzji UOKiK z grudnia 2012 r. Urząd stwierdził wówczas, że podczas przetargu na odbiór i transport odpadów komunalnych, zorganizowanego przez Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienie przedsiębiorców. Wygrała wówczas wspólna oferta konsorcjum dwóch największych spółek działających w mieście – MPO i Astwa. Uzasadnieniem dla zawiązania przez przedsiębiorców konsorcjum były rzekome ograniczenia techniczne, które uniemożliwiały im samodzielne ubieganie się o wykonanie zamówienia. Prawo dopuszcza możliwość wspólnego startu niezależnych przedsiębiorców w przetargu. Jednak w sytuacji, kiedy mają oni możliwość samodzielnego świadczenia usług, bez konieczności współpracy z konkurentami zawarcie konsorcjum rodzi podejrzenie nielegalnej współpracy ograniczającej konkurencję. Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynikało, że celem porozumienia było utrzymanie dotychczasowych udziałów rynkowych z pominięciem mechanizmów konkurencji.

UOKiK stwierdził zmowę przetargową, zdecydował jednak o nienakładaniu na Astwę i MPO kar finansowych. Decyzja miała mieć charakter prewencyjny, wskazujący jakie działania mogą zostać uznane za antykonkurencyjne.

Przedsiębiorcy odwołali się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uchylił decyzję UOKiK. Sąd Apelacyjny był jednak innego zdania i zmienił wyrok Sądu pierwszej instancji potwierdzając argumentację Urzędu.

W ustnym uzasadnieniu wyroku Sąd Apelacyjny stwierdził, że jakkolwiek prawo dopuszcza możliwość zawierania przez przedsiębiorców konsorcjów, to jednak UOKIK ma prawo zbadać, czy ich współpraca w ramach konsorcjum nie narusza prawa konkurencji. Sąd podkreślił również, że rozważając możliwość samodzielnego wykonania zamówienia przez przedsiębiorcę, należy dokonać analizy jego potencjału. Wprawdzie spółki nie dysponowały w momencie zawiązania konsorcjum odpowiednimi zasobami do samodzielnego startu, jednak były w stanie uzupełnić te braki i złożyć osobne oferty. Sąd zwrócił także uwagę, że w przetargu samodzielnie wystartowały firmy z małym udziałem w rynku. To w opinii Sądu Apelacyjnego ostatecznie dowodzi, że MPO i Astwa, czyli największe podmioty działające na rynku odbioru odpadów w Białymstoku, mogły złożyć własne oferty. Tym samym przeczy to idei i celowi konsorcjum dozwolonego przez prawo zamówień publicznych i przesądza o niedozwolonym charakterze zawartego porozumienia.

Zmowy przetargowe były tematem konferencji Zmowy przetargowe - mit czy rzeczywiste zagrożenie? Spotkanie odbyło się 20 czerwca br. w siedzibie UOKiK. Jego organizatorem była Międzynarodowa Izba Handlowa. Przedstawiciele instytucji państwowych, biznesu i środowisk prawniczych dyskutowali m.in. o możliwych formach współpracy przedsiębiorców ubiegających o zamówienie publiczne. W konferencji wzięła udział Wiceprezes UOKiK Bernadeta Kasztelan-Świetlik.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksz/

Źródło informacji: UOKiK

 

comments

Debata PAP: fałszerze dokumentów nie mogą mieć "klawego życia"

Dokumenty sądowe i notarialne powinny być zabezpieczane tak, aby skutecznie zniechęcić przestępców do fałszerstw – zgodnie twierdzili uczestnicy zorganizowanej w piątek przez PAP debaty pt. "Oszust to ma klawe życie, czyli dokumenty publiczne poza kontrolą".

Copyright by Artefakt.edu.pl