Odejście od ręcznego poboru opłat za drogi oraz objęcie ciężarówek opłatami za użytkowanie wszystkich dróg po to, by nie "uciekały" one na bezpłatne drogi niższej kategorii - przewidują m.in. propozycje zmian poboru myta autorstwa ekspertów Klubu Jagiellońskiego. 

W listopadzie 2018 r. kończy się umowa na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll) z obecnym operatorem firmą Kapsch. 

Według raportu ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego obecny system należy zastąpić nowym, w którym większy ciężar utrzymania infrastruktury drogowej zostałby przeniesiony na najintensywniej z niej korzystających uczestników ruchu, w myśl zasady: „płaci ten, kto korzysta". Jak zauważa raport, obecnie wpływy z myta nie pokrywają kosztów eksploatacji dróg oraz zobowiązań wynikających z budowy autostrad „koncesyjnych". 

Eksperci zwracają też uwagę na problem zwiększenia ruchu ciężarówek na drogach równoległych do dróg płatnych. Tymczasem statystycznie na autostradach i drogach ekspresowych rzadziej dochodzi do wypadków niż na drogach niższych klas o tej samej długości. 

Ponadto - ich zdaniem - otwierane bramki i ręczny system poboru opłat powoduje zatory na drogach szybkiego ruchu i generuje koszty związane z zatrudnianiem osób pobierających opłaty. 

"Należy całkowicie zmienić filozofię patrzenia na odpłatność za drogi i przejść od stanu powszechnej bezpłatności i istnienia tylko określonych wycinków infrastruktury drogowej, za korzystanie z których są lub mogą być pobierane opłaty, do stanu, w którym normą jest odpłatność za korzystanie z dróg, zaś brak odpłatności jest stosownie ograniczony" - przekonują autorzy raportu. 

Dlatego proponują oni wprowadzenie systemu, w którym korzystanie z dróg będzie - co do zasady - płatne. 

Raport rekomenduje, by każdy przejazd ciężarówki po drogach publicznych (zakres dróg pozostaje kwestią do ustalenia) był przejazdem płatnym i by płaciły one również za przejazd przez mosty w miastach na prawach powiatu oraz przez tunele (w ramach obecnie już obowiązującego prawa). 

Jeśli chodzi o samochody osobowe, zaleca rozszerzenie zakresu odpłatności za korzystanie z infrastruktury drogowej dla pojazdów osobowych również na drogi ekspresowe. Jednocześnie zaleca utrzymanie bezpłatnego przejazdu dla pojazdów osobowych na odcinkach dróg, które zostały przebudowane do standardu autostrady lub drogi ekspresowej oraz na wybranych odcinkach dróg stanowiących tranzyt omijający centra miast (obwodnice). 


mp/Kurier PAP

Źródło: www.kurier.pap.pl / Codzienny Serwis Informacyjny PAP

  
 

comments

Wywiad gospodarczy - wybrane artykuły

Weszła w życie ustawa antyterrorystyczna



Weszła w życie ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Według rządu ma ona podnieść efektywność działania polskiego systemu antyterrorystycznego, zwiększyć bezpieczeństwo obywateli i doprowadzić do lepszej koordynacji służb.

 

Wdrożenie najważniejszych zaleceń GDPR w 3 krokach



25 maja 2018 wchodzą w życie wymagania nowej regulacji o ochronie danych osobowych (ang. GDPR). Regulacja dotyczy wszystkich organizacji przetwarzających dane osobowe (DO). Skupia się na uszczelnieniu ochrony i procedurach uruchamianych w przypadku utraty poufności danych.

 

Ustawa antyterrorystyczna wesprze przestępców



Obowiązek rejestracji imiennej telefonicznych kart pre-paid to największy od lat błąd w kwestii bezpieczeństwa Polski. Wszystko zostawia ślady, a źle przeszkoleni przestępcy i terroryści (czyli większość) myślący, że są anonimowi, popełniają mnóstwo błędów umożliwiających ich identyfikację. Teraz to się zmieni... 

Debata PAP: fałszerze dokumentów nie mogą mieć "klawego życia"

Dokumenty sądowe i notarialne powinny być zabezpieczane tak, aby skutecznie zniechęcić przestępców do fałszerstw – zgodnie twierdzili uczestnicy zorganizowanej w piątek przez PAP debaty pt. "Oszust to ma klawe życie, czyli dokumenty publiczne poza kontrolą".

Copyright by Artefakt.edu.pl